17 metode eficiente de a combate risipa alimentara

17 metode eficiente de a combate risipa alimentara

Anual, aproximativ o treime din productia alimentara din Romania ajunge la cosul de gunoi sau este irosita inutil. Asta inseamna cca. 2.55 milioane de tone de alimente, ceea ce corespunde incarcaturii a 128000 de tiruri aliniate, care se intind pe o distanta de 1500 km.

Un roman iroseste zilnic cel putin 350g de hrana, uneori ajungand sa arunce cantitatea unei mese complete.

Si asta nu e tot! In acest timp, circa 800 de milioane de oameni de pe intreg pamantul sufera de foame.

Limitarea risipei alimentare (food waste) trebuie sa porneasca de la fiecare dintre noi, prin cateva gesturi simple. Important este sa gandim putin si sa nu fim lenesi.

Ce este risipa de hrana?

Risipa de hana reprezinta cantitatea de alimentele produse pentru consumul uman care se pierde sau este aruncata pe traseul parcurs de la locul de productie, pana la momentul in care sunt consumate.

De cele mai multe ori, cumparam mai mult decat avem nevoie.

Diferenta dintre cantitatea cumparata si cea consumata este foarte mare, rezultand pierderi alimentare si pierderi de produse atat finite, cat si procesate pentru consum.

Produsele alimentare irosite (deseuri) sunt produse pe care le-am achizitionat, insa nu le folosim in consumul zilnic, datorita cantitatii prea mari.

Care sunt cauzele risipei de hrana?

  • Nu facem o lista de cumparaturi, iar atunci cand o avem, nu o respectam
  • Mergem la cumparaturi inainte ca frigiderul sa se goleasca
  • Nu avem incredere in simturile noastre si ne luam doar dupa informatiile de pe etichete
  • Nu ne uitam in frigider inainte de a face cumparaturi
  • Nu depozitam adecvat produsele alimentare
  • Gatim in cantitati prea mari
  • Facem cumparaturi cand ne e foame, in loc sa gatim ceea ce avem deja disponibil

Care sunt produsele cele mai predispuse la risipa?

Potrivit studiului realizat recent, alimentele cele mai frecvent irosite sunt fructele si legumele (32%), produsele de panificatie (28%), mancarea gatita (24%)  si produsele lactate (16%).

Dulciurile se situeaza la polul opus, fiind cel mai putin risipite (doar 5%).

In general, romanii arunca mancare bazandu-se pe aspect (45%) si doar 15 % dintre ei tin cont de termenul de valabilitate inscriptionat pe produs.

Deseurile alimentare

Pielea, oasele, zatul de cafea, cojile si orice alte resturi de alimente sau alimente care pot fi deteriorate din diverse motive se numesc deseuri alimentare si nu sunt incluse in cifrele comunicate pentru cantitatea de risipa.

Cantitatea de risipa calculeaza doar hrana care ar fi putut fi salvata si cantitatea de hrana achizitionata suplimentar consumului.

Cum putem combate risipa alimentara?

  1. Gateste de la zero, in cantitati mici. Sa gatesti in casa este poate cea mai placuta ocupatie si o metoda buna de a nu risipi mancarea. In plus, faci economie de bani si mananci mai sanatos pentru ca stii ce pui in farfurie.
  2. Fa liste de cumparaturi. Asa vei merge direct la tinta in supermarket si nu te vei lasa distras de cine stie ce produse. Acest obicei te va ajuta sa nu pierzi timp si bani si sa nu iei mai mult decat ai nevoie, pentru ca apoi sa arunci.
  3. Fa-ti cumparaturile din piata  ori de cate ori ai ocazia si orienteaza-te catre fructele si legumele mai urate sau prea coapte. Opreste-te si priveste cu atentie. Ele vor ajunge la gunoi daca nu le ia cineva. In plus, le vei cumpara de cele mai multe ori la un pret mai mic.
  4. Nu cumpara mai mult decat ai nevoie. Sa cumperi 6 cutii de iaurt in loc de doua este o prostie. Da, e o strategie de marketing, probabil o promotie de nerefuzat, insa daca nu ai nevoie de asemenea cantitati, nu are rost sa cumperi mai mult. Altfel, mancarea va sfarsi in cosul de gunoi.
  5. Pastreaza ce a ramas dupa masa si refoloseste. Depoziteaza mancarea ramasa in caserole bine inchise, in frigider. Ideal ar fi sa notezi pe caserola si data. O idee ar fi sa stabilesti o zi pe saptamana in care sa consumi aceste resturi.
  6. Nu cumpara branduri. Faina, zaharul, sarea si alte alimente generice sunt la fel, indiferent de numele de pe ambalaj. Sa platesti mai mult pentru un aliment de baza e o extravaganta inutila.
  7. Nu merge la cumparaturi atunci cand iti este foame. Nu e o vorba in vant, ci e un adevar. Daca esti flamand atunci cand mergi la supermarket, impins de pofta, te vei trezi cu un cos mai plin, deci vei ajunge sa risipesti mai mult.
  8. Mergi singur la cumparaturi. Copiii sau partenerii pofticiosi pot fi o companie buna insa te pot influenta sa cumperi mai mult. Pe cat posibil, fa cumparaturile de unul singur.
  9. Congeleaza. Laptele e pe cale sa expire? Pune-l la congelator. La fel poti face si cu patrunjelul, rosiile sau usturoiul care ti-au ramas de la gatit.
  10. Organizeaza corect alimentele in frigider. Cand vii de la cumparaturi, scoate in fata alimentele vechi si pune-le pe cele proaspat cumparate in spate. Astfel le vei consuma in ordinea expirarii lor.
  11. Data expirarii marcata pe ambalaj este strict orientativa in cazul anumitor produse. Mai bine te bazezi pe gustul si mirosul tau decat pe data notata de producator. Nu arunca nimic daca poate fi consumat in siguranta.
  12. Pune conserve pentru iarna. Astfel impiedici aruncarea legumelor proaspete si in sezonul rece vei manca o mancare de calitate fara a fi nevoit sa depinzi de conservele din supermarket.
  13. Refoloseste. Nu arunca painea care s-a intarit. O poti transforma in pesmet sau poti face o budinca. Daca dai cu unt marginile unei bucati de branza, nu se va mai intari. Din cojile si cotoarele de fructe poti face o peltea sau un compot. Daca ai niste mere putin stricate sau alte fructe, poti face din ele un piure sau suc.
  14. Stocheaza intr-un loc cotoarele, cojile de fructe sau legume ce nu se pot utiliza altfel. Poti face din ele ori un ceai vindecator (din cojile de ceapa de exemplu), ori un compost numai bun de ingrasat pamantul pentru a cultiva legume noi. La fel de simplu, din resturile de legume poti face o supa gustoasa care sa-ti serveasca drept baza pentru alte mancaruri.
  15. Foloseste resturile de boabe. Daca iti raman in punga putine paste, orez sau alte boabe, nu le arunca pe motiv ca e o cantitate prea mica. Depoziteaza-le undeva si foloseste-le in supe sau ciorbe.
  16. Cumpara mancare gatita, daca nu ai timp sa gatesti. Este modul in care marile magazine folosesc produsele imperfecte sau pe cele care se apropie de termenul de expirare.
  17. Ia mancarea la pachet. Atunci cand mananci la restaurant si iti ramane mancare in farfurie, cere-i chelnerului sa ti-o impacheteze pentru acasa. Daca nu o iei, ea va ajunge direct la gunoi.

Pentru sfaturi, comenzi si rezervari, contacteaza-ne: https://www.casavanatoreasca.ro/  la numarul de telefon: +40762.048.434 sau adresa de e-mail: office@casavanatoreasca.ro